Aukioloajat

Kaikkina päivinä pääsee treenamaan kello 05 - 23. Henkilökunta on paikalla sunnuntaisin kello 16-19.

Osta salikortti
  • Tutustu salin varusteluun

    Tutustu salin varusteluun

  • Tutustu salin varusteluun

    Tutustu salin varusteluun

Hinnasto

Hinnasto

Salille myydään toistaiseksi voimassa olevia kuukausikortteja ja vuosikortteja. Valikoimasta löytyy myös personal trainer palvelut.
Read More
Liikuntasetelit

Liikuntasetelit

Salilla käy monien palveluntarjoajien liikuntasetelit. Jos käyttämäsi setelien käyttökohteista ei löydy Nostelemaa, ilmoita siitä meille niin yritetään ottaa kyseiset setelit käyttöön.
Read More
Valmennus

Valmennus

Salilla tarjotaan henkilökohtaista ohajusta asiakkaan tarpeen ja tason mukaan.
Read More
Tutustu saliin

Tutustu saliin

Sali sijaitsee Sastamalassa osoitteessa Tampereentie 38. Salilla on hyvät olosuhteet vapaapainoharjoitteluun ja monipuolisesti painopakkalaitteita.
Read More

Valjasta tahdonvoima käyttöösi

Usein elämänmuutosprojekteissa päätetään kertalaakista aloittaa kuntoilu, lopettaa tupakointi ja alkoholi, aletaan syömään terveellisesti ja mahdollisesti vielä joku kiva uusi haastava harrastus. Kun muutokseen lähdetään tällä ajatuksella, on onnistuminen todella harvinaista. Ihminen ei pysty pitkää aikaa pakottamaan itseään tekemään mahdotonta määrää asioita. Aina kun pakotat itsesi tekemään jotain, käytät samalla tahdonvoimaa. Jokaisesta pakottamastasi teosta tai ajatuksesta tahdonvoimasi heikentyy. Tahdonvoimaa on meillä kaikilla käytössä rajallinen määrä päivässä. Tahdonvoimaa voi kehittää systemaattisesti käyttämällä sitä ja panostamalla fiksuun ruokavalioon.

 
Ruokailun merkitys

Termi aivoruokaa ei ole tuulesta temmattu nimitys. Gukoositaso on tärkeä tekijä tahdonvoimassa. Ihmisten tahdonvoima romahtaa jos elimistön glukoositaso laskee riittävästi. Tällöin elimistön ensimmäinen reaktio on makean himo. Karkkipussin syöminen toki auttaa asiaan, glukoosi oikein piikkaa ylös, mutta vain todella hetkellisesti. Lasku on niin raju, että syöksyn jälkeen tilanne on pahempi kuin ennen ruokailua. Syntyy uusi makeanhimo ja vielä vähemmän tahdonvoimaa vastustaa sitä. Tämän vuoksi ruuassa kannattaa panostaa matalan glykemiaindeksi ruokiin. Ja ihan rehdisti myöntää itselleen, että ennen ruokaa itseään on huomattavasti vaikeampi pakottaa tekemään asioita. Eikä niihin hetkiin kannata jättää tärkeitä päätöksiä.

 

Mihin tahdonvoimaa kannattaa käyttää?

Tahdonvoimaa kannattaa ehdottomasti käyttää joka päivä muodostamaan hyviä tapoja ja hylkäämään tai muokkaamaan opittuja huonoja tapoja. Kun tahdonvoimalla pystyt muodostamaan hyviä tapoja, ne hitaasti mutta varmasti siirtyvät osaksi sinun automaattista toimintaasi. Kun tapa on opittu, ei se parhaimmillaan vaadi lainkaan enää tahdonvoimaa. Muistatko vielä, kun lapsena solmit kengännauhat rusetille? Se vaati valtavasti tahdonvoimaa ja välillä se jäi kesken, tuli turhautuminen. Epäilen, että tänään et joutunut valtavasti pakottamaan itseäsi solmimaan nauhoja.

 

Hyviä juttuja, miten aloitan?

Älä aloita alussa kuvatulla tavalla, jaksat muutaman viikon ja asia kerrallaan repsahtaa takaisin vanhoihin kaavoihin. Mutta miltä kuulostaa, että vuoden päästä pystyisitkin toteuttamaan näitä kaikkia? Kaikki ovat toki yksilöitä, mutta tällä listalla kaikki saavat varmasti vuodessa rakennettua nipun hyviä tapoja, joilla nostetaan elämänlaatu aivan uudelle tasolle. Tarkkaile itseäsi ja tunnista koska tahdonvoima on lopussa, varaudu niihin hetkiin äläkä ole impulssien vietävissä. Hyvä valmiiksi tehty suunnitelma auttaa aina, vaikka tahdovoima olisi kuinka lopussa.

Tänään: Menet sänkyyn 8,5h ennen kun herätyskellosi soi. Viikonloppuna laitatkin saman hälytyksen päälle, ja nouset samaan aikaan kuin arkena. Joka päivä 8,5h ennen  herätystä sänkyyn ja yrittämään nukkumista, ei kännykkää, ei TV:tä, vain unta.

Kuukauden kuluttua: Alat kuntoilemaan. Valitse laji mikä tuntuu sinusta luontevalta, tärkeintä on että lähdet liikkeelle kahdesti viikossa. Parasta olisi vielä, että rytmi olisi hyvin säännöllinen.

Kahden kuukauden kuluttua: Tarkastat ruokavaliotasi. Korjaa yksi huono asia, esimerkiksi huono aamupala, sokerijuomat, makeiset, leivonnaiset.

Neljän kuukauden kuluttua: Lisäät kuntoilua. Kehosi tarvitsee lihasvoima- ja kestävyysharjoitteita. Pyri saavuttamaan näistä molempia kolmella treenillä viikossa.

Puolen vuoden kuluttua: Ollaan vaikeassa pisteessä, nyt ollaan kasvatettu tahdonvoimaa ja saatu elämän perusteita kuntoon. Aika laittaa kasvatettu tahdonvoima testiin, luovu jostain paheesta: tupakka, alkoholi, uhkapelaaminen, TV, pelit, tiedätte kyllä mitä näitä on.

Seitsemän kuukauden kuluttua: Tarkastat ruokavaliotasi, missä muussa voisi olla parantamisen varaa? Saatko riittävästi proteiinia, syötkö säännöllisesti?

Kahdeksan kuukauden kuluttua: Lisää kuntoilua, monelle täysin riittävä määrä takaamaan jaksamisen arjessa on kaksi lihaskuntotreeniä ja kaksi kestävyystreeniä.

Kymmenen kuukauden kuluttua: On aika taklata seuraava pahe, tässä kohtaa jo varmasti tiedät mikä sen on

Vuoden kuluttua: Kaikki listalla olevat asiat ovat muodostuneet tavoiksi ja olet valmis lisäämään seuraavan hyvän tavan listaasi. Tai toki myös poistamaan häiritsevän huonon tavan. Lisättäviä hyviä tapoja löytyy vaikka kuinka paljon, ja yksi kerrallaan saat lisättyä ne osaksi elämääsi ilman, että joudut päivittäin pakottamaan itsesi tekemään ne.

Älä pelkää pyytää apua projektiin, kyseessä on kuitenkin elämäsi tärkein projekti! Nosteleman PT:t mielelään auttavat ja pitävät sinut liikkeellä projektissa.

 

Elä täysillä, älä piiloudu tekosyiden taakse!

– Joonas Korpela

 

Lähde: Willpower, kirjoittanut Roy Baumeister

Kuntoilusta tapa

Kestää keskimäärin 66 päivää muodostaa itselleen tapa. Tavan ylläpitäminen vaatii huomattavasti vähemmän tahdonvoimaa kuin tavan muodostaminen👍 Kannattaa siis valita hyviä tapoja, olisko kuntoilu yksi niistä?😁🤗 Goodhabits -koodilla 20.4.asti kaikki tuotteet verkkokaupassa -10%! Tartu tilaisuuteen ja ota edullisesti myös PT mukaan auttamaan projektissa!

Yhteistyössä on voimaa

Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Servi tarjoaa esimerkillisesti henkilökunnalleen liikunnan etuja. Monipuolinen kuntosaliharjoittelu on yksi parhaita tapoja edistää työssä jaksamista. Olemme sopineet että Servi kattaa osan työntekijöiden kuukausimaksusta kuntosali Nostelemassa. Lisätietoa Taina Hassi, Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Servi 040 503 6967, taina.hassi@servi.fi ja Joonas Korpela 0440637716 joonas@nostelemassa.fi, Nostelema. Ota yhteyttä jos myös sinun yrityksesi haluaa tarjota työntekijöilleen tukea liikuntaan.

Black Friday tarjoukset 24.11.

Black Friday on täällä, ja niin on myös Nosteleman vuoden parhaat tarjoukset. Nappaa mukaasi Black Friday 14kk salikortti hintaan 288€ ja varmista että pääset treenaamaan alle 5€ viikko!

 

Joulu on jo kuukauden päästä. Anna hyvää tekevä lahja ja osta lahjaksi Nosteleman lahjakortti. Tänään 24.11 saat sen 10% alennuksella, esimerkiksi 100€ lahjakortti maksaa vain 90€.

Black Friday on tulossa

Taas on tulossa se päivä vuodesta että kuntosalikortteja myydään polkuhintaan. Meille musta perjantai, mutta teille hyvinkin valoistaPysy tarkkana Facessa ja verkkokaupassa 24.11. ja nappaa vuoden paras tarjous matkaasi!👍

5 vinkkiä tehokkaaseen kuntosaliharjoitteluun

Kuntosaliharjoittelu on pysyy tehokkaana, kun pitää mielessä seuraavat asiat:

1. Lepo, Ravinto ja Treeni

Kohottaakseen kuntoa ihminen tarvitsee näitä kolmea asiaa sopivassa suhteessa. Pyri nukkumaan enemmän kuin ennen treenauksen aloittamista. Keho korjaa itsensä levossa: nuku tunti enemmän jokaista treenattua tuntia kohti. Syö tavoitteiden mukaan. Painoa pudotettaessa pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Mikäli halutaan lihasmassaa, pitää taas syödä enemmän kuin kuluttaa. Aina kuitenkin järkevästi: riittävästi proteiinia ja kasviksia joka aterialla.

2. Progressiivisuus, haasteen lisääminen

Menet salille ensimmäisen kerran, teet treenin joka toimii ja tuntuu. Jatkat saman treenin parissa ja olet tyytyväinen, kun kuukauden kuluttua se menee varsin kevyesti. Näin ei kuitenkaan saisi käydä. Treeniä kuuluu systemaattisesti muuttaa raskaammaksi. Näin saavutetaan kehitystä pitkälle tulevaisuuteen.

3. Treenaa sopivasti tavoitteisiin nähden

Kokonaishyvinvointiin tähtäävässä treenissä pitää muistaa tehdä sekä lihaskunto- että syketreenejä. Aloittelijalle riittää hyvin kaksi treeniä viikossa kehittyäkseen, edistyneemmät tarvitsevat sitten jo neljä treeniä viikossa. Yli 6 vuotta treenannut ei voi olettaa saavansa kehitystä jokaiseen osa-alueeseen yhtä aikaa. Kuitenkin kattavalla taustalla voidaan oikealla priorisaatiolla saada kehitystä yhteen osa-alueeseen kerrallaan. On hyvä myös muistaa, että edistyneille treenaajille kunnon ylläpitäminen onnistuu varsin maltillisella panostuksella, 1-2 kertaa viikossa treenaamalla.

4. Pitkäjänteisyys

Kuten kohdasta kolme jo saattoi aavistaa, on kuntoilu pitkäjänteistä puuhaa. Alussa oikein toteutettuna kehitys on varsin nopeaa, mutta hidastuu ja vaatii enemmän joka askeleella. Aseta tavoitteet aina riittävän lähelle, sinulle sopivalle etäisyydelle. Nauti alun kehityksestä ja jatkuvan kuntoilun tuomasta energiasta arjessa.

5. Treenikaveri

Ei ole aina helppoa lähteä salille, tiedämme kyllä. Treenikaveri on se, joka voi auttaa valtavasti tässä. Joskus itsellä on huono päivä, työasiat painaa, auto reistailee ja selkäänkin vähän sattuu. Tällöin tarvitaan treenikaveri, joka muistuttaa että kaikkiin näihin ongelmiin auttaa kunnon treeni! ( Autoa se ei välttämättä korjaa 🙂 )

 

 

 

Uusi hinnoittelu

Siivosimme kaikki hintavammat vaihtoehdot pois salin valikoimasta eli tällä hetkellä ei löydä 28 euroa kalliimpaa kuukausihintaa Nostelemaan. Tarjolla on vuosikortteja hintaan 288 euroa/vuosi eli keskimäärin 24 euroa/kuukausi. Toinen vaihtoehto on ostaa kuukausikortti, jolloin hinta on 28 euroa/kuukausi. Kuukausikortissa ei ole määräaikaa eli se on toistaiseksi voimassa ja sopimuksen voi lopettaa milloin haluaa.

Pakenema avattu Nosteleman viereen

Nosteleman kiinteistöön on avattu Escape Room nimeltä Pakenema. Lisätietoja sekä varaukset onnistuvat osoitteessa pakenema.fi

Nostelema paidat

Aurinkoiset t-paita ilmat ovat saapuneet ja olisi mukava näyttää siltä, että on tullut käytyä salilla💪 Se onnistuu helpoiten ostamalla Nosteleman T-paidan. Kesän hittipaidan voi ostaa 10 euron hintaan sunnuntaisin salilta, tai 24/7 Nosteleman verkkokaupasta.

Joulukuun soututulokset ja tammikuussa tehdään burbeeta

Joulukuun ajan soutulaite oli aktiivisessa käytössä ja raskaan hapottavia suorituksia nähtiin salilla usein. 500 metrin soutu osoittautui ennakoituakin raskaammaksi ja parasta vauhtia soudussa piti Joonas Korpela soutaen puolikkaan kilometrin aikaan 1.21,6.

Tammikuussa on sopiva ajankohta harjoittaa lihaskuntoa kestävyyshenkisesti, joten jälleen on tarjolla raskas ja sisua kysyvä liike. Liikkeenä on burbee, jota on tarkoitus suorittaa 50 toistoa mahdollisimman lyhyessä ajassa. Suorituksessa siis aluksi pudottaudutaan etunojapunnerruksen lähtöasentoon, mutta itse punnerrusta ei tällä kertaa täydy tehdä. Etunojasta noustaan ylös hypäten ilmaan niin, että jalat suoristuvat ja kädet nousevat ylös.

cof